Kastamonu Üniversitesi | Geleceğini İnşa Edeceğin Üniversite

BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR TEZLİ YÜKSEK LİSANS

Genel Bilgiler

Amacı: 

Üniversitemizde açılması planlanan “Beden Eğitimi ve Spor” Anabilim Dalı Tezli Yüksek Lisans Programının amacı, beden eğitimi ve spor alanında öğrencilerin/beden eğitimi öğretmenlerinin, spor/sporda öğretim yöntemleri/güncel modeller/spor pedagojisi alanlarında araştırmalar yaparak kişisel ve mesleki gelişimlerine katkı sağlamaktır. Açılacak olan Tezli Yüksek Lisans Programı ile 2018 yılında Milli Eğitim Bakanlığı tarafından yayımlanan Beden Eğitimi ve Spor Dersi Öğretim Programlarının uygulanma esasları ve Türk milli eğitiminin ihtiyaçları dikkate alınarak spor eğitimin/öğretiminde donanımlı bireyler yetiştirerek bilimsel ve akademik çalışmaların niteliği ve niceliğinin arttırılması hedeflenmektedir.


Program Dili: Türkçe


 Kabul ve Kayıt Koşulları:

Tezli Yüksek Lisans Programına başvurulabilmesi için aşağıda verilen şartların sağlanması gerekir:

(a)Adayların, ilgili EABD tarafından uygun görülen ve EYK tarafından kabul edilen bir lisans diplomasına sahip olması gerekir.

(b) ALES’ten, başvurduğu program puan türünden en az 60 (elli beş) puan alması.

(c) Başarı değerlendirme notu, ALES notunun %50’si, lisans mezuniyet notunun %25’i ve yazılı ve/veya mülakat sınav notunun %25’inin (Yazılı ve mülakat sınavlarının her ikisinin de yapılması durumunda yazılı puanının %10’u ile sözlü puanının %15’u dikkate alınarak hesaplanır) toplamı alınarak belirlenen başarı notlarına göre en az 60 puan almak kaydıyla en yüksek puanlı adaydan başlayarak ilan edilen kontenjana göre adaylar müracaat ettikleri öğrenim programlarına yerleştirilirler. Yazılı veya mülakat sınavında 100 üzerinden 60 puanının altında alan öğrenciler için başarı değerlendirme notu belirlenmez ve bu öğrenciler başarısız kabul edilerek sıralamaya alınmaz. Sıralamada eşitlik olması halinde lisans not ortalaması yüksek olan adaya öncelik verilir.

(d) İlan edilen kontenjanın 5 (beş) katı kadar öğrenci yazılı sınava alınır. Diğer başvurular değerlendirmeye alınmaz.

(e) Tezli Yüksek Lisans Programına başvuran adaylar arasından yukarıda belirtilen başarı değerlendirme notuna göre sıralama yapılır. İlan edilen kontenjan sayısı kadar aday, kesin kayıt yaptırmaları için enstitü internet sayfasında ilan edilir. Asıl listede yer alan adaylardan kayıt yaptırmayanların yerine ilan edilen gün ve saatte yedek listeden kontenjan tamamlanana kadar, başarı sıralamasına göre kayıt alınır.


Öğrenim Süresi:

(1) Tezli yüksek lisans programının süresi,  her dönem için kayıt yaptırıp yaptırmadığına bakılmaksızın dört yarıyıl olup, program en fazla altı yarıyılda tamamlanır.

(2) Dört yarıyıl sonunda öğretim planında yer alan kredili derslerini ve seminer dersini başarıyla tamamlayamayan veya bu süre içerisinde en az 2,50 ağırlıklı genel not ortalamasını sağlayamayan, azami süreler içerisinde ise tez çalışmasında başarısız olan veya tez savunmasına girmeyen öğrencinin enstitü ile ilişiği kesilir.

(3) Tezli yüksek lisans programı, en az iki yarıyıl tez çalışması olmak üzere, en erken üç yarıyılda tamamlanabilir.

Ders ve Kredi Yükü: 

(1) Tezli yüksek lisans programı toplam 21 krediden ve 120 AKTS’den az olmamak şartıyla, EABD/EASD başkanlığının öngördüğü zorunlu ve/veya seçmeli seminer dersi dâhil en az sekiz ders, uzmanlık alan dersi ve tez çalışmasından oluşur.

(2) Seminer dersi başarılı veya başarısız olarak değerlendirilir. Bir yarıyılda derslerini tamamlayacak olanlar hariç olmak üzere seminer dersi birinci dönemde verilmez.

(3) Öğrencinin alacağı derslerin en fazla iki tanesi lisans öğrenimi sırasında alınmamış olması şartıyla, danışman onayı ve EYK kararı ile lisans derslerinden seçilebilir. Ayrıca EABD/EASD başkanlığının önerisi ve EYK’nın onayı ile diğer yükseköğretim kurumlarında verilmekte olan derslerden en fazla iki ders seçilebilir.

Başarı Denetlemesi:

Tezli yüksek lisans yapan öğrencinin; tez aşamasına geçebilmesi için ağırlıklı genel not ortalaması 2,50’den az olamaz. Ortalama şartını sağlayıncaya kadar tekrar veya yeni ders almakla yükümlüdür. Mezuniyet için ağırlıklı genel not ortalaması 2,50’den az olamaz.

Ders Kataloğu


Prof. Dr. Bilgehan BAYDİL
Prof. Dr. Bilgehan BAYDİL

Doç. Dr. Tolga ESKİ
Doç. Dr. Tolga ESKİ

Dr. Öğr. Üyesi Arıkan EKTİRİCİ
Dr. Öğr. Üyesi Arıkan EKTİRİCİ

Doç. Dr. Ayşe Feray ÖZBAL
Doç. Dr. Ayşe Feray ÖZBALANABİLİM DALI BAŞKANI

Dr. Öğr. Üyesi Özlem ALAGÜL
Dr. Öğr. Üyesi Özlem ALAGÜL

Öğretim Planı


Ders İçerikleri

Derslerin kodları ve içerikleri

1) NİCEL ARAŞTIRMALARDA VERİ TOPLAMA VE İSTATİSTİKSEL ANALİZ

Ders kapsamında, yüksek lisans öğrencilerine, nicel araştırmalarda veri toplama teknikleri ve bu veri toplama teknikleri yardımıyla edilen veri seti üzerinde gerçekleştirilebilecek istatistiksel analiz yöntemleri ile ilgili detaylı bilgilerin verilmesi amaçlanmaktadır. Dersin içeriğini nicel araştırmanın tarihsel gelişimi, değişken ve değişken çeşitleri, evren ve örneklem, geçerlik, güvenirlik, araştırma desenleri, örneklemin betimlenmesi, hipotez geliştirme, değişkenler arası ilişkiler, var olan detayla geleceği tahmin edebilme, frekans dağılımının beklenen dağılıma uygunluğu ve gruplar arası farkların test edilmesi oluşturmaktadır.

2) NİCEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ

Ders kapsamında, yüksek lisans öğrencilerine, nicel araştırma yöntemleri ile ilgili detaylı bilgilerin verilmesi amaçlanmaktadır. Dersin içeriğini nicel araştırmada temel kavramlar, nicel araştırma tasarımı, geçerlik, güvenirlik, merkezi eğilim ölçüleri, standart puanlar, t-testi, varyans analizi, korelasyon, basit ve çoklu regresyon, faktör analizi, non-parametrik testler, nicel araştırmalarda yaygın sorunlar oluşturmaktadır.

3) BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ

Ders kapsamında, yüksek lisans öğrencilerine bilimsel araştırmanın temelleri, araştırma sürecinin genel aşamaları ve araştırmalarda etik ilkeler hakkında detaylı bilgiler verilmesi amaçlanmaktadır. Dersin içeriğini bilgi kaynakları ve bilgiye ulaşma yolları, bilimsel yöntem ve bilimsel araştırma kavramları, araştırmanın planlanması ve öneri hazırlama, araştırmalarda amaç ve alt amaçlar, araştırmalarda önem ve varsayımlar, örneklem belirleme teknikleri, veri toplama yöntemleri, araştırma verilerinin analizi, araştırmalarda raporlama süreci, araştırmalarda etik ilkeler oluşturmaktadır.

4) BEDEN EĞİTİMİ VE SPORDA GÜNCEL MODELLER

Ders kapsamında, yüksek lisans öğrencilerine beden eğitimi ve sporda kullanılan güncel öğretim modelleri, modellerin tarihsel süreci, modellerle ilgili ulusal ve uluslararası araştırmaların incelenmesi, modellerle ilgili öğretim planı hazırlanması, eğitim kademesine ve ders konularının özelliklerine göre kullanılması gereken güncel öğretim modellerinin ayrıntılı olarak verilmesi planlanmaktadır. Dersin içeriğini, güncel modellerin dünyadaki tarihsel gelişimi, Türkiye’ deki tarihsel gelişimi, akran öğretim modeli, spor eğitim modeli, bireysel ve sosyal sorumluluk modeli, bireyselleştirilmiş öğretim modeli, taktiksel oyun modeli, doğrudan öğretim modeli, araştırma öğretim modeli ve modele ilişkin planların hazırlanması oluşturmaktadır.

5) BİLİM VE ARAŞTIRMA ETİĞİ

Ders kapsamında yüksek lisans öğrencilerine yayın etiği çerçevesinde araştırma yapma, uygulama ve analizi raporlama, etik ve hukuki sorumluluklar, yazarlık hakları ve bilimde etik dışı davranışların ayrıntılı olarak verilmesi planlanmaktadır. Dersin içeriğini, bilim ve etik ilişkisi, bilimsel araştırma sürecinde etik kurallar, bir araştırmanın planlanması, hazırlanması analizi ve raporlanması, sunulması, yayın etiği, bilimde etik dışı davranışlar, araştırma yöntemlerine genel bir bakış oluşturmaktadır.

6) BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETİMİ-TARİHSEL GELİŞİMİ

Ders kapsamında yüksek lisans öğrencilerine, beden eğitimi ve spor öğretiminin tarihsel süreci, beden eğitimi ve spor öğretiminde kullanılan öğretmen merkezli öğretim yöntemleri, yöntemlere ilişkin öğretim planlarının hazırlanmasının ayrıntılı olarak verilmesi planlanmaktadır. Dersin içeriğini, Cumhuriyet öncesi beden eğitimi ve spor öğretimi, Cumhuriyet sonrası beden eğitimi ve spor öğretimi, öğretmen merkezli öğretimden öğrenci merkezli öğretime geçiş amacı, komutla öğretim, alıştırma yöntemi, eşli çalışma, kendini denetleme, yönlendirilmiş buluş yöntemleri ve yöntemlere ilişkin planların hazırlanması oluşturmaktadır.

7) PSİKOMOTOR GELİŞİM VE SPOR

Ders kapsamında yüksek lisans öğrencilerine, psikomotor gelişimde temel kavramlar, gelişimi etkileyen faktörler, motor gelişim dönemleri ve dönemlerde çocukların gelişimine katkı sağlayacak spor hareketleri ve beceri gelişimi ile ilgili bilgilerin detaylı olarak verilmesi planlanmaktadır. Dersin içeriğini motor gelişimde bilinmesi gereken temel kavramlar, gelişimi etkileyen faktörler, motor gelişim dönemleri, temel hareketler dönemi ve manipülatif beceriler, temel hareketler dönemi ve yer değiştirerek yapılan beceriler-hareket uygulama örnekleri, fiziksel gelişim, sporla ilişkili hareketler dönemi oluşturmaktadır.


8) SPOR VE EGZERSİZ PSİKOLOJİSİ

Egzersiz ve spor psikolojisini tanımlamak, araştırma yöntemlerini bilmek, spor psikoloğunun rol ve sorumluluklarını açıklamak, motivasyon, kaygı, dikkat, kişilik, çocuk ve sporun psikolojik boyutunu bilmek, toplumsal cinsiyet ve spor ilişkisini açıklamaktır.

9) SPOR SOSYOLOJİSİ

Bu ders içeriğinde, Sosyoloji kuramları; sporun ekonomik ve politik boyutu; sporda şiddet ve erkeklik; sporda etnik ve ırk ayrımı; medya ve spor, din ve spor konularının verilmesi amaçlanmaktadır.

10) BEDEN EĞİTİMİ VE SPORUN TEMELLERİ

Beden eğitimi ve sporun kavramlarını, yayınlarını ve meslek alanlarını tanıtmak, insan ve beden eğitimi-spor arasındaki ilişkileri, fiziksel, fizyolojik ve psiko-sosyal çalışma alanlarının beden eğitimi bilimi ile ilişkileri, beden eğitiminin Dünya’da ve Türkiye’deki gelişimi ve öncü kişileri incelenecektir. Değişik ülkelerde beden eğitimi biliminin durumu, performans ile beden eğitimi bilimi arasındaki ilişkisi incelenecektir.

11) SPOR TARİHİ – FELSEFESİ VE OLİMPİZM

Sporun tarihsel, felsefik boyutlarını inceler, klasik ve modern olimpiyat oyunlarının karşılaştırmasını yapar, Türk dünya literatürüne dayalı olarak sporun ve olimpiyat oyunlarının fonksiyonlarını tartışır ve olimpizmin güncel sorunlarını inceler.

12) BEDEN EĞİTİMİ VE SPORDA DİJİTAL TEKNOLOJİLER

Bu dersin amacı, beden eğitimi ve spor alanında dijitalleşmenin kuramsal temellerini açıklamak, dijital teknolojilerin eğitim ortamındaki etkileri ile öğrenen ve öğreten davranışlarını incelemek, dijital eğitim ortamlarını değerlendirmek, yeni gelişmeleri takip etme davranışı geliştirmektir. Ders içeriği; dijital eğitim ortamının özellikleri, dijital teknolojilerin eğitim ortamlarına etkisi, dijital öğrenme tasarımı, dijital öğrenme araçları, sosyal medya ve eğitim, dijital öğrenme ile ilgili yeni gelişmeler.

13) SPOR BİLİMLERİNDE NİTEL ARAŞTIRMANIN TEMELLERİ

Bu dersin amacı, öğrencilerin spor bilimlerinin farklı alanlarında nitel araştırma yöntemini kullanarak araştırma tasarlayabilmelerini sağlayacak bilgi, beceri ve tutum kazandırmaktır. Ders içeriği; nitel araştırma paradigmaları, nitel araştırmanın özellikleri, nitel araştırma tasarımı, nitel araştırma yöntemleri, nitel araştırma veri toplama süreçleri, nitel araştırma veri analizi, nitel bulguların yorumlanması.

14) BİLİMSEL MAKALE İNCELEMESİ

Bu dersin amacı, güncel beden eğitimi alanındaki çalışmaların yer aldığı bilimsel makalelerin analitik değerlendirmesini yapmak ve sunmaktır. Ders içeriği; makale çeşitleri, özgün araştırma makalesi özet bölümü incelemesi, özgün araştırma makalesi bulgular bölümü incelemesi, özgün araştırma makalesi tartışma bölümü incelemesi, özgün araştırma makalesi sonuç bölümü incelemesi, özgün araştırma makalesi yorumlaması.

1) DATA COLLECTION AND STATISTICAL ANALYSIS IN QUANTITATIVE RESEARCH

Within the scope of the course, it is aimed to provide graduate students with detailed information about data collection techniques in quantitative research and statistical analysis methods that can be performed on the data set with the help of these data collection techniques. The content of the course consists of the historical development of quantitative research, variables and types of variables, population and sample, validity, reliability, research designs, description of the sample, hypothesis development, relations between variables, predicting the future with existing details, the compatibility of the frequency distribution with the expected distribution and the testing of the differences between the groups.

2) QUANTITATIVE RESEARCH METHODS

Within the scope of the course, it is aimed to give detailed information about quantitative research methods to graduate students. The content of the course consists of basic concepts in quantitative research, quantitative research design, validity, reliability, measures of central tendency, standard scores, t-test, analysis of variance, correlation, simple and multiple regression, factor analysis, non-parametric tests, common problems in quantitative research.

3) SCIENTIFIC RESEARCH METHODS

Within the scope of the course, it is aimed to provide graduate students with detailed information about the basics of scientific research, the general stages of the research process and ethical principles in research. The content of the course consists of information sources and ways of accessing information, scientific method and scientific research concepts, research planning and research proposal preparation, purpose and sub-purposes in research, importance and assumptions in research, sampling techniques, data collection methods, analysis of research data, reporting process in research, reporting in research and ethical principles.

4) CURRENT MODELS IN PHYSICAL EDUCATION AND SPORTS

Within the scope of the course, it is planned to give the graduate students the current teaching models used in physical education and sports, the historical process of the models, the examination of national and international researches about the models, the preparation of a teaching plan about the models, the current teaching models that should be used according to the education level and the characteristics of the course subjects in detail. The content of the course consists of the historical development of current models in the World, historical development in Turkey, peer teaching model, sports education model, individual and social responsibility model, individualized teaching model, tactical game model, direct instruction model, research teaching model and preparation of plans for the model.

5) ETHIC OF SCIENCE AND RESEARCH

Within the scope of the course, it is planned to give detailed information to graduate students about research, application and analysis reporting, ethical and legal responsibilities, authorship rights and unethical behaviors in science within the framework of publishing ethics. The content of the course consists of the relationship between science and ethics, ethical rules in the scientific research process, planning, preparation, analysis and reporting of a research, presentation, publication ethics, unethical behaviors in science, an overview of research methods.

6) PHYSICAL EDUCATION AND SPORTS TEACHING –HISTORICAL DEVELOPMENT

Within the scope of the course, it is planned to give detailed information about the historical process of physical education and sports teaching, teacher-centered teaching methods used in physical education and sports teaching, and the preparation of teaching plans regarding the methods. The content of the course consists of pre-Republican physical education and sports teaching, post-Republican physical education and sports teaching, the aim of transition from teacher-centered education to student-centered education, instruction by command, practice method, paired work, self-control, directed invention methods and preparation of plans for methods.

7) PSYCHOMOTOR DEVELOPMENT AND SPORTS

Within the scope of the course, it is planned to give detailed information about basic concepts in psychomotor development, factors affecting development, motor development periods and sports movements and skill development that will contribute to the development of children in these periods. The content of the course consists of the basic concepts that need to be known in motor development, the factors affecting development, motor development periods, basic movements period and manipulative skills, basic movements period and displacement-movement application examples, physical development, sports-related movements period.

8) SPORTS AND EXERCISE PSYCHOLOGY

This course covers definitions, history and research methods of sport psychology, roles of sport psychologist, talent identification and personality in sport, motivation and motivation types in sport, communication in sport, attention and concentration in sport, mental training, stress and competitive anxiety, theories of arousal level, psychological dimensions of children sports, social psychology of team, gender role in sport, overtraining.

9) SPORTS SOCIOLOGY

In this course content, theories of sociology; economic and political dimension of sport; violence and masculinity in sport; ethnic and racial discrimination in sport; media and sports, religion and sports topics are aimed to be given.

10) THE BASICS OF PHYSICAL EDUCATION AND SPORTS

Introducing the concepts, publications and professional fields of physical education and sports, the relations between human and physical education-sports, the relations of physical, physiological and psycho-social work areas with physical education science, the development of physical education in the world and in Turkey and its pioneers will be examined. The state of physical education science in different countries and the relationship between performance and physical education science will be examined.

11) SPORTS HISTORY – PHILOSOPHY AND OLYMPISM

Examines the historical and philosophical sides of sports; makes a comparison between classical and modern Olympic games; discusses the functions of the sport and the Olympic Games based on the Turkish and world literature.

12) DIGITAL TECHNOLOGIES IN PHYSICAL EDUCATION AND SPORTS

The aim of this course is to explain the theoretical foundations of digitalization in the field of physical education and sports, to examine the effects of digital Technologies in the educational environment and their learning and teaching behaviors, to analyze and evaluate digital education environments, to develop a behavior to follow new developments. Course content; features of digital education environment, effects of digital Technologies on educational environments, digital learning design, digital learning tools, social media and education, new developments in digital learning.

13) FOUNDATIONS OF QUALITATIVE RESEARCH IN SPORTS SCIENCE

The aim of this course is to provide students with knowledge, skills and attitudes that will enable them to design research using qualitative research method in different fields of sports sciences. Course content; qualitative research paradigms, characteristics of qualitative research, qualitative research design, qualitative research methods, qualitative research data collection processes, qualitative research data analysis, interpretation of qualitative findings.

14) ANALYSIS OF SCIENTIFIC ARTICLE

The aim of this course is to make and present the analytical evaluation of scientific articles in the field of current physical education. Course content; article types, original research article summary section review, original research article introduction section review, original research article method section review, original research article findings section review, original research article discussion section review, original research article conclusion section review, original research article interpretation.

 

                                              Bütün Haberler

                                              Bütün Duyurular

                                              Bütün Etkinlikler

Adı Soyadı
Telefon
Mail Adresi
Doç. Dr. Ayşe Feray ÖZBAL
0366 280 42 44
fozbal@kastamonu.edu.tr